Affiliate marketing zonder cookies

Het zit er aan te komen, geen cookies meer.

Ik ben benieuwd hoe dit verder zal gaan, Wat denk jij?

Ik denk dat de affiliate partners met oplossingen gaan komen, zodat wij ons geen zorgen hoeven te maken.

En ik denk dat we niet stil moeten zitten, maar ook moeten blijven kijken naar andere mogelijkheden voor inkomsten (denk aan paid listings, link sales, nieuwsbrieven, lidmaatschappen etc). De netwerken doen nu al steeds minder voor publishers namelijk … dus heel veel hoop heb ik niet meer in ze.

Bekijk je dat niet te somber Klaas?

Google stelt plannen uit voor uitfaseren trackingscookies

https://tweakers.net/nieuws/183558/google-stelt-plannen-voor-uitfaseren-trackingcookies-in-chrome-uit-tot-eind-2023.html

Als het goed is zijn de netwerken al een tijdje bezig met deze aanpassingen. Er zijn ook verschillen in wat wel en niet geregistreerd mag worden en voor welke doeleinden. Voor affiliatemarketing gaat het puur om de koppeling tussen de klik en de lead of sale. Als er verder niets met andere data wordt gedaan denk ik dat ze het er wel door kunnen krijgen dat dit toegestaan blijft.

Zo niet, dan wordt het inderdaad een grote ommezwaai, ook voor alle bedrijven die met veel succes gebruik maken van affiliate marketing want die gaan dan ook ineens grote inkomstenstromen verliezen. Dus dan zullen deze partijen op de een of andere manier directe afspraken moeten gaan maken met hun top affiliate partners.

We gaan het zien, maar dit is voor de nabije toekomst wel de achilleshiel van de affiliate marketing. En bij ons dus van een aantal goed belegde boterhammen.

Lijkt me niet. Ik ben in 15 jaar al heel wat keren veranderd van businessmodel. Vaak is het geen probleem zolang je traffic maar goed is, maar je moet er wel zelf iets voor doen. Met een plan B, of dat nu paid listings, nieuwsbrieven, link-sales of lidmaatschappen zijn, heeft Klaas in mijn beleving de spijker op zijn kop.

Dat bedoel ik, er zijn alternatieven en die ziet Klaas ook. Dus zie het niet te somber in.

2 likes

Ah, op die manier! Goede traffic heeft waarde, dus ik maak me geen zorgen.

Als cookies die aankopen tracken niet meer lukken stappen netwerken of adverteerders vanzelf over naar andere oplossingen. Ik verwacht dat mijn adverteerders eenvoudig kunnen overstappen naar speciale landingspagina’s per affiliate. Voor reguliere retail-campagnes zal dat niet lukken, maar die werken vaak ook al met Facebook of Google en kunnen dus prima overstappen op CPC-campagnes.

Het wegvallen van trackingcookies maakt het lastiger om nieuwe adverteerders te vinden, maar voor de huidige omzet zie ik het zelf inderdaad niet als probleem.

1 like