Een eigen affiliate netwerk runnen

Een eigen affiliate netwerk runnen, heb je er wel eens aan gedacht?

Nee dan bedoel ik niet dat je van Daisycon en Awin een feedje pakt, maar dat je zelf opzoek gaat naar klanten en voor hun een affiliate netwerk opzet.

Stel je hebt binnen je kring van kennissen 5 mensen met een webshop die nog niet aan affiliate marketing doen, dan kan jij voor hun die sales gaan bijhouden. Zeker voor kleinere webshops kan dit leuk zijn, want die zien tegen de hoge start en maandelijkse kosten van de grote spelers op.

Er is voldoende betrouwbare software in de markt om sales en leads bij te houden.

Als je het eenmaal hebt opgezet, ga dan binnen je eigen netwerk affiliate partners zoeken die de producten willen promoten. en deel de opbrengst 50/50.

Klinkt veel te makkelijk? Dat klopt, echter vergeet niet dat de grote jongens ook zo begonnen zijn en er nog steeds ruimte is voor niche spelers in de affiliate markt. Dus ga niet voor grote winkels, beperk je tot een niche (Huisdieren bijvoorbeeld) en deel met je affiliate partners. Software is er al voor een paar tientjes per maand, dus het zal je ook niet blut maken.

Hier heb ik meermaals aan gedacht, maar het grootste probleem blijft tracking. Affiliate marketing staat of valt met tracking. Regelmatig promoot ik bijv. partijen die niet bij een netwerk zitten, maar hun eigen affiliate campagne draaien. Daar merk ik erg vaak dat de tracking simpelweg niet in orde is en hierdoor mist de affiliate (in dit geval ik zelf) dus flink wat sales.

Dus hoe zou je daarmee omgaan?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar want ik ben nu bezig met een aantal ondernemers die wel een cursus aanbieden maar geen affiliate hebben. Lijkt mij tof om dat voor hen te regelen.

Door affiliate software te kopen, met een goede trackrecord?

Ik merk zelfs bij Bol.com dat zij niet in staat zijn click tijden en sale tijden mee te geven in hun rapportages. Toch een enorm gemis, zeker als je een juiste analyse wil maken. Echt goede software is mijn inziens nog niet beschikbaar. Bij elke aanbieder is er op dit moment wel wat op te merken.

Zeker weten waar, soms heb ik het gevoel dat ze te weinig naar hun affiliates luisteren.

Is het niet veel makkelijker om tegen die 5 kennissen te zeggen dat ze zich moeten inschrijven bij Awin/Tradetracker/enz? Krijg je ook nog een vergoeding voor. Of dat ze zelf software moeten aanschaffen om affiliate links te kunnen bieden. Als ze echt heel klein zijn kan je misschien zelfs een kleine deal sluiten met een unieke kortingscode o.i.d.

Zelf verantwoordelijk zijn voor tracking, administratie, attributie, rapportage en dergelijke lijkt mij veel werk om beginnende/kleine ondernemingen te kunnen promoten.

Dat klinkt makkelijker, maar je bent voor een reden ondernemer.
Ja de start is wat moeilijker, maar je vrienden hebben vrienden en als het je vrienden bevalt, dan krijg je natuurlijke aanwas. Is het de makkelijkste weg, nee. maar doe je het goed dan kan het zeker op de lange termijn goed geld opleveren.

Wat natuurlijk belangrijk is, is goede tracking software.