Ervaring met Bol.com product feeds

Bol.com biedt product feeds aan met productinformatie van de catalogus per categorie. Dit kan handig zijn om productinformatie aan te vullen op de eigen website of om mogelijk analyses te doen. Deze product feeds zijn enkel toegankelijk voor leden van het bol.com affiliateprogramma. Maakt iemand hier gebruik van deze feeds?

Ben nieuwsgierig naar wat voor informatie er allemaal in deze feeds te vinden is.

1 like

Hi Martijn,

Ik maak zeker gebruik van product feeds en deze laad ik ook automatisch in op mijn affiliate website.

Meestgebruikte data van de product feeds zijn in mijn geval:

• EAN product code
  • Productfoto
  • Prijs
  • Voorraad
  • Beoordeling op een 5 sterren schaal
  • Affiliate/partner link

Hoop dat je hier wat mee kan! Succes :muscle:

Ha Jari,

Dank. Dat is interessant. Weet je of er een mogelijkheid is om de product feed te downloaden zonder dat je bol.com affiliate bent? Ik heb er ook wel wat geld voor over.

Je kan toegang aanvragen bij bol.com om gebruik te maken van de API. Dit is meer up-to-date, heeft minder overhead (onnodige data), en je kan precies aangeven wat het is dat je graag wilt ophalen aan data. Voorwaarde is wel dat je een partner bent op het verkopers of affiliate platform.

Ik maak geen gebruik van de feeds, wel kort gebruikt maar niet interessant.

WƩl interessant is de API. De API maakt het veel eenvoudiger om uit specifieke categorieƫn producten op te halen, en alleen uit die lijst een keus te maken wat ik wel of niet wil hebben.

Ik heb een oplossing geschreven waarmee ik alle producten uit een categorie bij bol kan halen: voorbeeld: (https://www.bol.com/nl/nl/l/studio-microfoons/25516/), als ik 25516 invoer, haalt hij voor zover mogelijk alle producten ( 849) uit die categorie op en zet het in een CSV.

Zojuist nog eens getest met een grotere categorie Ć” 2300 producten en dat werkt ook. Ik gebruik deze tool persoonlijk voor 1 specifieke categorie bij bol.

Weet je of er een mogelijkheid is om de product feed te downloaden zonder dat je bol.com affiliate bent?

Is er een specifieke reden dat je toegang nodig hebt zonder partner te worden? Want dat is zonder ā€˜scrapenā€™ niet te doen, en hier zijn webwinkels over het algemeen geen fan van.

Interessant! Ik ben er nu ook mee bezig en kan producten ophalen via de open API (https://github.com/devbolcom/bolcom-openapi-php-client).

Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om alle producten uit een categorie op te halen? Ik ben niet verder gekomen dan de search functie waarbij je een categorie ID en zoekwoord moet opgeven. Maar deze is gelimiteerd op 100 resultatenā€¦

Bol biedt voor een aantal belangrijke categorieĆ«n een csv aan over ftp (Hoe werken de productfeeds). Daar doelde ik meer op. Scrapen kan, maar dat wordt inderdaad niet gewaardeerd, waarschijnlijk dat ze daarom deze csvā€™s aanbieden.

De reden dat ik geen partner wil worden is omdat ik geen affiliate website voor producten, enkel voor specifieke software heb. Ik zou dan een complete productwebsite moeten optuigen puur om een paar csvā€™s te kunnen downloaden.

Dus als iemand al toegang heeft en tegen betaling mij de csvā€™s wil aanleveren ben ik daar geĆÆnteresseerd in.