Focus of spreiden? Hoeveel affiliate niches kan je dekken

Focus of spreiden?

Begin jaren 2.000 had ik rond de 1.000 domeinnamen en met elke naam een plan een idee. Het nadeel van al die iddeen waren dat er eigenlijk niet één echt uitkwam. Een aantal jaar later, na een gesprek met mijn accountent, ging ik terug naar 5 ideeën en uit eindelijk slechts 1.

Natuurlijk hoef je niet naar 1 website, maar 1.000 is ook net te veel van het goede lijkt me. Toch is het voor veel affiliate marketeers moeilijk om een focus te houden, immers er zijn zoveel kansen, ja ook voor nieuwe spelers in de markt. Wat zijn jullie ervaringen, lukt het je te beperken tot een aantal uitgewerkte websites en niches, of blijf je onrustig en stapelen de ideeen zich op? Indien ja, waarom denk je dat spreiden beter werkt dan focus? Hoeveel niches denk je dat realistisch mogeijk is?

Dit hangt grotendeels af van je team en hoeveel je al geautomatiseerd hebt. Werk je alleen en heb je niets geautomatiseerd en doe je dus alles zelf; dan heb je je handen vol aan 1 project met 40 uur per week.

Ik heb nu twee websites. Ik run ze samen met mijn man. Voor 1 website hebben we twee schrijvers dus dat scheelt al een boel tijd. Ik ga nu onze 3e site lanceren. Ik mag van mezelf 1 dag per week aan de nieuwe site besteden de rest is voor de al lopende projecten. Ik werk wel met een vaste planning om de focus te bewaren.

Is het een dagtaak of doe je er naast nog wat anders?

Tot mei vorig jaar werkte ik er nog 28 uur per week als manager afdeling schadeverzekeringen van een assurantiekantoor. Kreeg echter ruzie met mijn baas waarop mijn man zei: stop er toch mee, we gaan het gewoon samen proberen en zien wel waar het eindigt. Nu zijn we een jaar verder en gaat het nog steeds goed. Beter zelfs dan een jaar geleden.

2 likes

Juist, dat is de juiste instelling. Eigenlijk is dit ook een form van Focus. Eerst was je aan het spreiden (2 jobs) en nu ga je er voor.

Doordat affiliate instabiel kan zijn door seizoenen, Google en advertisers die ineens kunnen stoppen probeer ik zoveel mogelijk te spreiden. Juist omdat SEO een lange-termijn strategie is kan dit ook, je kan nu een site opzetten en over een paar maanden weer wat aandacht geven. Probeer dan liever 10 verschillende niches om te kijken of er wat tractie komt ipv alle eieren in één mandje :slightly_smiling_face:

Het lijkt me dat niet elke niche gebonden is aan een seizoen. Maar ik snap je gedachte. Toch vind ik 10 niches heel erg breed om het maximale er uit te halen.

Dit vind ik erg gevaarlijk advies, vooral richting starters. Want het is voor een starter in de meeste gevallen niet mogelijk om tekstschrijvers in te huren om zo 10 kwalitatieve opzetten te lanceren.

Wat krijg je namelijk dan vaak; 10 halfgebakken websites met geen resultaat, waardoor de starter denkt; gadver dit werkt niet.

Mijn advies zou zijn: Doe goed onderzoek, voordat je in een niche stapt. Kijk naar vraag (zoekvolumes, zoektermen etc) én aanbod (welke producten/diensten kun je promoten, welke commissies worden er gegeven etc) en tot slot natuurlijk concurrentie (hoe snel denk ik hierin te kunnen scoren).

Ik ben het met je eens, maar als je echt start en je weet niet wat je wil en waar je moet beginnen dan schiet je vaak met hagel, zo zijn we toch allemaal begonnen?

Liever 1 project goed opzetten, zodat je weet wat er mogelijk is. Dan met 10 sites bezig zijn en uiteindelijk er niets of (te) weinig uit te halen en dan te stoppen.

Maar wat als je het even niet weet, kan je dan niet beter wat breder starten om er zo achter te komen welke niche je ligt?

Als je gaat starten met Affiliate Marketing moet je nadenken waar je het voor doet. Is het hobby? Kies dan een onderwerp wat je leuk vindt en waar je graag over schrijft. Doe je het voor het geld, kies dan een onderwerp waar je geld kunt verdienen (kom je achter door research te doen).

Het mooiste is natuurlijk dat je een onderwerp kunt vinden wat je ligt én waar geld valt te verdienen.

Zoals je weet zou ik sowieso wat ‘breder’ starten, maar wel binnen eenzelfde markt. Het grootste probleem wat we hebben is: tijd. Steek je je tijd in meerdere sites, dan krijg je bijv. 5 half afgemaakte websites. Steek jij je tijd in 1 site, dan weet je al snel genoeg of daar wat mee valt te verdienen en zul je sneller de grens van een inkomen behalen.

Dat geld steek je dan weer in nieuwe projecten, óf in het huidige project, om zodoende een hogere omzet te behalen.

Helemaal mee eens, de kans dat je daar gata verdienen is het grootste.

1 like