Gastblog met UTM code?

Stel ik heb maandelijks een blogartikel wat ik bij verschillende sites inkoop.
Is het dan verstandig om met de URL een UTM code mee te geven:

Dus bij ieder gekocht artikel plaatsen we deze URL:

https://gastblog.nl?utm_source=blogwebsite&utm_medium=blog&utm_campaign=blogpost08042021&utm_term=moneykeyword

UTM gebruik je om te meten wat er uit voortkomt. Zo kun je dus kijken of je ook bezoekers haalt uit dat artikel en wat die bezoekers doen. Indien je ook conversie meet via Analytics oid, kun je dat dus ook hier aan koppelen.

Ligt er ook aan wat het doel van de gastblog is. Plaats een gastblog om je DA te verhogen dan gaat het je niet alleen om de kliks. Je plaatst je blog ook op een site met een hogere DA met de hoop dat jouw site hier ook door stijgt.
Wil je echter sales generen dan zou ik er wel een code aan toevoegen zodat je kan zien wat de effecten zijn.

Zou je niet altijd een blog willen hebben voor kliks, dus dat het een dubbel doel dient? Het plaatsen van een blog alleen voor een hogere DA geeft me een nare smaak.

klopt, maar je moet keuzes maken, wat vind je dan van backlinks op startpagina’s ?

Daar heb ik inderdaad over na lopen denken. 20 jaar geleden was startpagina de pagina waar je heen ging voor goede links, nu wordt het eigenlijk alleen nog maar voor ranking gebruikt.

Het verschil met een blog is, dat het me geen tijdkost, alleen plaatsingskosten. Op een blog wil ik altijd een goed artikel hebben.

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Er is geen hard bewijs voor maar ik zou bang zijn dat Google de link behandelt als nofollow. Organische backlinks hebben geen tracking parameters, alleen marketeers doen dat. We weten wel dat Google zelf beslissingen gaat nemen over of een link “nofollow” zou moeten hebben en een ?utm_source link zou ik als eerste naar kijken om te bepalen of een link commercieel is. Daar heb je geen AI voor nodig.

Als je wil weten of er doorgeklikt wordt uit de link kan je gewoon kijken naar je verwijzende verkeer.

Heb je daar meer info of een link over, vind ik wel een interessante gedachte.