Google en IndexNow - oplossing voor trage indexatie?

We hebben het hier op het forum al over gehad; het lijkt wel alsof GSC/Google steeds trager is met het indexeren van (nieuwe) pagina’s.

Wellicht heeft IndexNow ermee te maken en is Google zich hierop aan het voorbereiden? Lees hier meer over Google en IndexNow: Google is testing the IndexNow protocol for sustainability

Ben benieuwd wat jullie denken dat dit gaat brengen!?

2 likes

Een bijzondere trend inderdaad waar ik ook al maanden last van heb. Zie bijgaand de ‘Gevonden - momenteel niet geïndexeerd’ en ‘Ingediend en geïndexeerd’. Zoals je ziet groeit het aantal pagina’s dat niet geïndexeerd wordt harden dan de pagina’s die wél geïndexeerd worden de laatste weken. En dit terwijl ik de intensiteit van nieuwe pagina’s publiceren juist omlaag heb geschroefd.

Ik heb ook een tijdje gekeken of het te maken kon hebben met canonical pages, omdat ik bestaande pagina’s dupliceer zodat ik dezelfde paginaopbouw kan gebruiken. Echter lijkt het inderdaad een groter probleem te zijn bij Google…

1 like

Het zou mij verbazen als hier een relatie tussen zou liggen al lijkt het er wel op dat Google haar index wil opschonen. Zo zie ik nu ook steeds meer bestaande pagina’s, die soms al maanden in de index staan, hier soms uitvallen. En dat zijn soms echt gewoon pagina’s die in de interne navigatie staan en dus voldoende seo-juice hebben.