Google komt met nieuwe productreview update

Google is woensdag 1 december met een aankondiging gekomen dat ze een nieuwe grote update aan het uitrollen zijn. Deze update is voor affiliate marketeers denk ik ontzettend waardevol en ik wil graag mijn ervaring delen die ik “per toeval” al heb ervaren.

Google geeft twee adviezen:

1. Zorg voor bewijsmateriaal, zoals beeldmateriaal. audio, of andere links van je eigen ervaring met het product, om je expertise te ondersteunen en de authenticiteit van je review te versterken
  2. Neem links op naar meerdere verkopers om de lezer de mogelijkheid te geven bij de verkoper van zijn keuze te kopen

Wat zijn mijn ervaringen:

1. Sinds kort (±4 weken) heb ik met één affiliate website één YouTube product video gemaakt. Deze video werd via YouTube binnen één uur geïndexeerd. Aangezien de titel van deze video gebasseerd was op een Keyword stond ik ook direct bovenaan in Google.

Uiteraard had ik over de inhoud van deze video een artikel geschreven die op positie 8 stond (sinds juli dit jaar) in Google. Ik heb deze YouTube video geplaatst in dit artikel. Daarnaast heb ik in de beschrijving van de YT video de link van mijn artikel geplaatst. Mijn resultaat: na 5 dagen een nummer 1 positie in Google.

Ik heb het idee dat Google al langer aan het testen is met deze nieuwe update en heb ook het idee dat dit voor mij positief heeft gewerkt. Ik probeer met deze website een autoriteit te zijn door mezelf te profileren als expert van het onderwerp en de eerst volgende video shoot staat al gepland.

1. Ik ken veel mensen die ervoor kiezen om bijvoorbeeld alleen bol.com te promoten op hun affiliate website. Dit doe ik zelf niet. Ik probeer zo veel mogelijk waarde te geven aan mijn lezers door alle mogelijke winkels te tonen waar het product te koop is. Ik kan “nog” niet bewijzen dat dit effect heeft gehad voor mijn website, maar dat Google dit als advies geeft om te doen zorgt ervoor dat ik dit zeker blijf doen!

Ondanks dat bol.com alleen mij in het verleden meer commissie heeft bezorgd, ben ik er van overtuigd dat mijn posities hoger zullen zijn als er meer verkopers zichtbaar zijn. Ik ga dus meer verkopers tonen en lever graag in op bol.com commissies als dat zorgt voor hogere posities. Hoe gaan jullie hiermee om?

De officiele link naar de aankondiging vind je hier:

Ook interessant (zeker lezen voor uitgebreid advies over product reviews):

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden? En of jullie wellicht al iets gemerkt hebben?

1 like

Interessante ontwikkeling!

1 like

Meer info: