Hoe moeilijk is het om met een nieuwe affiliatesite te ranken?

Veel nieuwe affiliates vragen zich af hoe lang het duurt voordat je in Google rankt en je eerste orders kunt verwachten. Mocht je echt veel tijd hebben dan is dit een aardig blog daarover: Affiliate SEO: We Analysed Who Ranks in 1,000 SERPs (2023) - Detailed.com

Enkele interessante snippets:

Hoe snel kun je succesvol worden met een affiliatesite?

Literally the best example I could find after looking at ten thousand search results, where I think you have a chance of replicating their same less-than-a-year success, gets 53,000 visitors per month from Google.

It’s a respectable and even impressive number based on their competitors, but I think this is less than what most people would assume is possible. Of course, I hope this doesn’t deter anyone from starting a site that reviews products or services. You can still rank for some terms quickly — I just wouldn’t quit your job expecting to see huge numbers in your first year. This SEO thing takes time.

Dit onderzoek gaat over Engelstalige (Amerikaanse?) resultaten. Scoren in Google.nl is makkelijker, maar het aantal Nederlandse zoekers is veel kleiner. Geloof dus niet al die YouTube-videos of blogs dat je met affiliate marketing snel geld kunt verdienen vanuit je zolderkamer.

Met een paar duizend zoekers per maand in je eerste jaar hoor je waarschijnlijk al bij de beste affiliates van Nederland. Als je daarbij een conversie hebt van 1% en een vergoeding van 20 euro per lead verdienen de allerbeste affiliates dus een paar honderd euro omzet per maand. En als dat al goed klinkt is het belangrijk om te beseffen dat deze sites waarschijnlijk meer dan dat bedrag uitgeven aan nieuwe content of linkbuilding. De meest succesvolle affiliates zijn het eerste jaar waarschijnlijk verliesgevend.

Kun je nog concurreren met grote platforms als Amazon of Bol.com?

In 10,000 individual keyphrases analysed, Amazon ranked on the first page of search results for 3,146 (31.4%) of them. I don’t know about you, but that number is higher than I expected. Though they might not be as dominant as they first appear. Out of those 3,146 first-page rankings, Amazon achieved:

  • 95 first place rankings
  • 178 second place rankings
  • 243 third place rankings

In other words, when Amazon was present on the first page of rankings, it secured a number one ranking just 3% of the time. It secured a number two ranking 5.6% of the time, and a third place ranking 7.7% of the time.

Kun je concurreren met grote spelers? Waarschijnlijk niet. Steeds meer Google-resultaten worden gedomineerd door grote sites. Die zijn in steeds meer niches actief en staan zelfs met slechte content telkens in die top-5. Voor (nieuwe) affiliates lijkt het onmogelijk om hiermee te concurreren. Het goede nieuws? Die grote spelers optimaliseren door te automatiseren. Ze staan daardoor eigenlijk relatief weinig in de top-2. Die top-resultaten bestaan juist relatief vaak uit microaffiliates die handmatig al hun werk optimaliseren en wél weten hoe ze in hun niche die grote platforms moeten verslaan. Voor de die-hards onder ons is er dus nog genoeg te winnen.

Hoe belangrijk is linkbuilding?

Just four websites had fewer than 1,000 other websites currently linking to them.

Je hoort steeds vaker mensen zeggen dat linkbuilding op zijn retour is. Dat PageRank iets van het verleden is en dat je E-E-A-T nodig hebt. Dat de auteur een expert moet zijn et cetera. Die trend kan zeker bestaan maar van de top-500 websites hebben slechts 4 sites minder dan duizend referring domains. Linkbuilding is nog altijd een essentieel onderdeel van SEO.

Hoe belangrijk is je (exacte) domeinnaam?

Exact match domains took the number one spot in just 12 of 10,000 search results. They ranked 2nd once, and 3rd three times. In my opinion, only a single one of the 24 exact match domains ranking is brandable. Maybe four if I’m pushing it (they were pretty short). The rest just sound spammy and look like they were chosen in the hope of getting some nicely targeted anchor text backlinks.

Dat de domeinnaam zelf afneemt als rankingfactor was al langer bekend. Maar een exact domainname (bestmicrowaves.com) krijgt makkelijker een link met een goede anchortekst (best microwaves) als linktekst. Daardoor dacht ik dat een exacte domeinnaam nog wel veel waarde had. Dit onderzoek toont echter aan dat de waarde hiervan blijkbaar (in Amerika) wel meevalt.

1 like