Hoe zoeken mensen? En hoe score jij beter een sale!

Zoals @KlaasKoopman al eerder aangaf in verschillende topics is het heel belangrijk om keyword onderzoek te doen. Immers als je weet welke zoekwoorden mensen gebruiken dan weet jij hoe je gevonden kan worden.

Maar is dat genoeg, zou je niet nog een stap dieper willen gaan en er achter komen hoe mensen zoeken.

Het kan zijn dat uit research komt dat het woord “Olifant” trending is en jij daar wel money in ziet. Maar eigenlijk zegt het wordt olifant je niks over het aankoop gedrag van de mensen. De kans is immers klein dat mensen echt overgaan tot het aanschaffen van een olifant. Dus in welke relatie wordt er gezocht naar olifant. Bedoelen ze reizen, of willen ze natuurseries of zoeken ze naar een knuffel?

Laten we zeggen dat ze in dit geval een reis bedoelen, wat zou dan de manier zijn waarop ze zoeken en dat in verhouding tot de bereidheid tot een aankoop van die reis?

Als iemand zoekt op “landen met olifanten” is dat leuk, maar nog niet hot.

Beter wordt het al als ze gaan zoeken op “reis Kenia met uitzicht over olifanten”.

Pure logica verteld mij dat de tweede zoek opdracht veel concreter is om een aankoop te doen dan de eerste. Er daar liggen dan ook je kansen. Zorg dat je niet alleen scored op die olifant, maar optimaliseer je website op de combinatie van olifant en waar mensen hun geld gaan besteden. Dus een mooie pagina, met de top 5 hotels in Kenia met uitzicht over de savanne komt heel dicht in de buurt van wat mensen zullen zoeken als ze bereid zijn tot een aankoop.

Eén van de belangrijkste aspecten binnen je zoektermenonderzoek is dan ook de intentie van de zoeker. Iemand die zoekt op ‘bank’ kan twee intenties hebben (geldbank of zitbank). Maar iemand met de intentie ‘bank kopen’ heeft hoogstwaarschijnlijk de intentie om een zitbank te kopen.

Ik merk dat velen hier nog erg veel problemen mee hebben, het indelen/groeperen van de zoektermen op basis van intentie. Jammer, want juist dit maakt nét het verschil tussen een goed zoektermenonderzoek en een standaard zoektermenonderzoek.

Helemaal mee eens en het mooie is hoe beter je begrijpt hoe mensen zoeken, de ste groter de kans is dat jij in staat bent in je niche te scoren.

1 like