Indexatie probleem nieuwe pagina's

Sinds juli/augustus dit jaar heb ik een nogal kritiek probleem qua indexatie van nieuwe pagina’s. Zo zijn er sinds begin augustus slechts 9 nieuwe pagina’s geïndexeerd door Search Console, terwijl ik er zo’n 30 heb gepubliceerd. Wanneer ik in SC kijk bij ‘Alle ingediende pagina’s’ zie ik deze nieuwe pagina’s verschijnen onder ‘Uitgesloten. Gevonden - momenteel niet geïndexeerd’. Hier neemt het aantal pagina’s al sinds juli toe van 0 naar nu 18 pagina’s die niet geïndexeerd worden.

De pagina’s worden getoond in de sitemap en sommigen heb ik al meerdere keren opnieuw opgebouwd en livegezet. Bij dekking staat: Gevonden - momenteel niet geïndexeerd en bij Status: Uitgesloten.

Wie herkent dit probleem? De pagina’s staan niet op no-index, ik heb een Canonieke URL toegevoegd wat ook niet helpt, heb pagina’s van begin af aan opnieuw opgebouwd en de ‘oude’ verwijderd, etc. Het meest voor de hand liggend kan zijn dat het te maken heeft dat ik bij het maken van nieuwe pagina’s een bestaande pagina’s dupliceer (Yoast Duplicate plugin) en teksten, foto’s, enz. vervolgens aanpas. Dit zodat ik niet telkens weer de layout hoef op te maken. Uiteraard worden alle meta descriptions, titels, afbeeldingen, etc. aangepast.

Toevalligerwijs ben ik hier ook mee bezig geweest voor 2 consultancyklanten. Geen duidelijke reden te vinden waarom de pagina niet geïndexeerd wordt, geen problemen gevonden en toch: niet geïndexeerd.

Bij mijn Affiliate Follow-project merk ik nu ook dat het net wat langer duurt voordat pagina’s geïndexeerd worden, dus wellicht zijn er wat problemen aan de kant van Google Search Console.

Maar waar je zelf al even naar kunt kijken:

• Zijn er geen fouten geconstateerd (dus kán de pagina wel geïndexeerd worden?)
  • Heb je interne en externe links naar de desbetreffende url?
  • Is de pagina geen ‘thin content’ of ‘duplicate content’?
  • Laad je pagina wel snel genoeg?

Blijkbaar zijn er meer mensen die hier last van hebben, zo ook te horen bij deze video in September: English Google SEO office-hours from August 13, 2021 - YouTube

Nog één laatste tip die ik mee wil geven; ga dezelfde url niet continu weer opnieuw laten indexeren/aanvragen in GSC. Eén keer aanvragen, wacht even een periode (ik laat het vaak een maand staan) en kijk dan nog eens naar de info die gegeven wordt, mocht de pagina nog niet geïndexeerd zijn.

Je reactie doet mij deugd :slight_smile:. Toch erg frustrerend, omdat het gros van deze pagina’s door een tekstschrijver is geschreven en de investering vooralsnog niet kan worden terugverdiend.

De punten die je noemt kan ik allemaal afstrepen, de pagina’s bevatten allen unieke teksten van tenminste 1000 woorden, tal van interne én externe links zijn geplaatst en er treden geen fouten op. Enkel Pagespeed is een dingetje, een desbetreffende pagina scoort bijvoorbeeld 48 op mobiel en 89 op desktop. Uiteraard werk ik met lazyloading, het murgen van afbeeldingen, weinig ‘zware’ plugins, etc. Ik heb het idee dat mijn thema (Colibri WP) de sta in de weg is.

Het was mij ook opgevallen. Het gebeurde soms bij pagina’s met unieke teksten, waarin best wat tijd was gestoken en die heel duidelijk in de interne navigatie waren meegenomen. Pagina’s die dus heel gemakkelijk door die vragenlijst van @klaaskoopman heen komen.

Sitespeed is bij mij ook niet het probleem. Ik denk dat het eerder ergens ligt in gebruikersdata. Bijvoorbeeld dat mensen die deze pagina’s bezoeken via Google snel terugkeren naar de zoekmachine en naar een volgend resultaat doorklikken, dat soort dingen.

Ik heb het vaak opgelost door de pagina’s te herschrijven of actualiseren want tot nu toe konden deze resultaten wel een opfrisbeurt gebruiken - dat is helaas het geval met het overgrote deel van mijn content inmiddels.

Beste Mark & allen,

De antwoorden van @Dirkjan en @KlaasKoopman zijn toereikend genoeg. Echter wil ik naast de goede tips hierboven beroep doen op het geduld. Mijn ervaring is dat indexatie soms wel 3 á 4 maanden kan duren.

Zelf heb ik op een relatief nieuwe website 30 nieuwe artikelen laten schrijven die nog niet geïndexeerd zijn. Terwijl ik al leuk begin te verdienen aan 3 artikelen die wel geïndexeerd zijn. Soms twijfel ik of dit te maken heeft met mijn “Domain Authority”, aangezien mijn website dus redelijk nieuw is en dus ook minder snel indexeert. Ik ga er zelf van uit dat de artikelen voor de Kerstperiode lekker gaan ranken, aangezien mijn schrijver echt een expert is. Gebeurd dit niet dan ga ik starten met een pilot met linkbuilding.

Ik hoop met dit bericht je te steunen als “lotgenoot”. Ga in ieder geval gewoon door met schrijven, verwerk te tips hierboven en vergeet niet dat affiliate marketing veel tijd kan kosten tot goed resultaat!

Geef niet op!!!

Dat is het ook Jari, het heeft óók te maken met autoriteit. Maar daarnaast kon je voorheen via GSC nog wel pagina’s gelijk laten indexeren en zelfs dat werkt niet meer om je pagina gelijk erin te krijgen. Zelfs niet bij de pagina’s met goede autoriteit (waar dit voorheen wel werkte).

Maar het kan zijn dat het een error is bij GSC (ze hadden immers recent ook al problemen met updaten van het systeem).

Ik merk weer enkele geïndexeerde pagina’s de laatste dagen, dat is top. Wel is het pure willekeur, en niet first in first out. Mijn autoriteit is niet slecht, evenals de leeftijd van de site (11 maanden oud nu).

Frustrerend is het wel, maar we hebben geduld ;-).

1 like