Inkomsten uit overige werkzaamheden

Hi forumleden,

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met jullie inkomsten en de KVK. Affiliate omzet zie ik vooralsnog als ‘inkomen uit overige werkzaamheden’. Het plafond hiervan varieert nogal als ik op onderzoek uit ga, maar ik zie veelal een bedrag van €8750 per jaar.

Op basis van mijn laatste 2 maanden aan inkomen zit ik rond de €8000 per jaar, op basis van 1 januari dit jaar ga ik dit jaar waarschijnlijk niet boven die €8750 uitkomen. Kan ik vooralsnog uit de voeten zonder KVK inschrijving volgens jullie?

Mocht de stijging zo doorzetten als dat het vanaf het begin doet, dan verwacht ik mij in te moeten schrijven vanaf januari 2022. Klopt mijn beredenering überhaupt, volgens jullie?

Als je een de “test” fase zit dan zou ik het bij overige inkomsten opgeven. Of zelfs weglaten als je kosten gelijk zijn aan de inkomsten. En met Testfase bedoel ik de eerste 1K inkomsten over een jaar tijd. Echter merk je dat het echt potentie heeft, neem dan eens contact op met een accountant en investeer een uurtje van je tijd en geld in goed advies.

‘Overige werkzaamheden’ heeft geen hard plafond. In theorie mag je dus miljoenen aan overige inkomsten verdienen. Het plafond is vooral gericht op hoe de klant het kan ervaren (miljoenen aan inkomsten genereer je niet zomaar als eenpitter met wat Daisyconlinks, dus is de kans groter dat je op andere vlakken zakelijk bezig bent) of vanwege fiscale overwegingen. (voor overige inkomsten gelden geen belastingvoordelen. Je betaalt daarover dan verhoudingsgewijs best veel belasting).

Belastingvoordelen worden pas interessant als je inkomen hebt. Vandaar dat er soms een bedrag langskomt, maar daar hoef je je niets van aan te trekken. Bij 8.000 euro kan het wat opleveren maar bij een eenmanszaak moet je dan wel voldoen aan een urencriterium en die telt per kalenderjaar, dus kan het ook slim zijn om je in de eerste week van januari in te schrijven. Als je net begonnen bent kan ik me ook voorstellen dat je jouw tijd liever eerst 100% in je site of inkomstenstroom steekt.

Je bent echter verplicht je in te schrijven bij de KvK als je klant het kan ervaren als bedrijf. Bij affiliate-inkomsten speelt dat niet zo snel, want je levert zelf eigenlijk alleen een b2b-dienst. Jouw activiteiten leveren niet direct veel risico’s aan consumenten. Maar als je bijvoorbeeld een webshop start en elektronica uit China verkoopt dan ben jij verantwoordelijk voor de garantie, of dat het voldoet aan de Europese wetgeving. De consument koopt het dan tenslotte direct bij jou en als die denkt dat hij het bij een bedrijf koopt, dan ben je deel van het ‘economisch verkeer’ en moet je je verplicht inschrijven.

Dank voor je uitgebreide terugkoppeling, wordt zeer gewaardeerd! De vraag komt vooral voort uit het feit dat mijn inkomsten gestaag stijgen, en ik voorzie dat dit in 2022 zeker boven die €8000 uit kan komen.

Twee vragen die nu nog spelen:

• Dien ik mijn affiliate inkomsten uit 2021 op te geven onder de post ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’?
  • Dien ik mij per januari in te schrijven bij de KVK (en BTW + inkomstenbelasting te betalen), wanneer de inkomsten bijvoorbeeld rond de €1000 zitten?

Kosten aan derden zijn er nagenoeg niet, ik schrijf zelf en heb enkel wat abonnementen voor plug-ins en hosting. Ik zie het veelal als een hobby met leuke bijverdiensten.

Dank! Een accountant inschakelen is sowieso een goed idee, schalen naar een tweede niche website is absoluut een wens die speelt zodra ik deze voor ogen heb.

Ja, dat is hoe de belastingdienst wil dat je het opgeeft als je nu geen KvK-inschrijving hebt.

Die 1000 euro is winst en is een maandbedrag? Dan klinkt 1 januari inderdaad als een logisch moment. Zeker als je komend jaar verwacht wat meer te gaan verdienen, investeren en het urencriterium verwacht te halen.

1 like