Is het mogelijk een niche te domineren?

Jaren terug kreeg BMW een giga penalty van Google in de VS, BMW was als één van de eerste zich gaan richten op (Black Head) SEO en als je opzoek was naar een auto, domineerde BMW de eerste pagina, met heel veel sub websites die uit eindelijk allemaal bij BMW te recht kwamen. Briljant natuurlijk.
BMW werd tijdelijk geheel verwijderd en ze moesten knokken om zelf met de term BMW weer gevonden te worden.

Mijn vraag is nu aan jullie, zou het nog steeds mogelijk zijn een bepaalde niche te domineren met verschillende affiliate websites zonder dat je een flink penalty van Google krijgt. En met domineren bedoel ik dat je met premium zoekwoorden met minimaal 1 website op plek één staat en daaronder met sub websites ook een aantal plekken bezet.

Het zou in principe mogelijk moeten zijn, maar erg lastig om op te zetten. Google wil namelijk het aanbod zo divers mogelijk houden, binnen de intentie van de zoeker. Dus als je 10 sites zelf registreert en het duidelijk is dat ze van jou zijn en naar jou wijzen, dan zal Google dat zeker bestraffen.

Daarnaast denk ik niet dat dit mogelijk is voor een premium zoekterm, omdat je daar al genoeg moet werken om je concurrenten voor te zijn, laat staan dat je dat tien keer gaat uitvoeren.

Zeg je daarmee dat het maken van een link wheel eigenlijk ook geen zin meer heeft?

Haha bedoel je hier de ouderwetse eigen sites met een link mee? Tegenwoordig heet zoiets een PBN (Private Blog Network) en kan dus zeker werken, mits je geen broodkruimels achterlaat zodat Google weet dat het jouw sites zijn.

Dus registeren op naam van andere mensen?

Hier zijn complete handleidingen online van te vinden Leander, maar is lastiger dan je denkt. Want 1 foutje (broodkruimel) en Google pikt het hele netwerk eruit. Enkele jaren geleden werd één van Nederlands grootste PBN netwerken opgerold en dat kostte heel wat webshops hun posities en dus omzet.

Precies, zoals dat begin jaren 2000 met BMW gebeurde.

Exact, al deed BMW het opvallend. Nu hoeft het maar een kleine broodkruimel te zijn en je kunt geflagged worden. Ik raad het dus af, maar als je het toch wil gaan doen, doe het dan wel heel erg goed!

In mijn wereld bestraft Google het niet als je op een eigen site van jezelf naar een andere site van jezelf linkt. Ik heb dat ook nooit bevestigd gezien door Google.

Het voorbeeld van BMW is wel heel erg lang geleden. Inmiddels is het algoritme aardig bijgewerkt en betwijfel ik of BMW nog echt bestraft zou worden of dat het algoritme slim genoeg is om te kijken of die top-10 in het voordeel is van de gebruiker (of Google), of niet.

Hiermee doel ik uiteraard op sites in exact dezelfde branche, die gaan voor dezelfde zoektermen. Je kunt prima naar een eigen site linken, mits relevant en van waarde voor de bezoekers.