Starten als affiliate aanbieder (abonnement)

Ik heb sinds een paar maanden een online SaaS-project. Ik ben hard bezig dit project uit te breiden, en binnenkort lanceer ik versie 2. Dit zal ook een betalende versie bevatten in abonnementsvorm (per jaar).

Aangezien ik zelf niet zo’n marketinggenie ben, en me liever bezig hou met het verder ontwikkelen van het project, dacht ik eraan om met affiliates te werken.

Ik ben niet van plan om te werken met bv. TradeTracker of Daisycon. Ik heb mijn eigen affiliate systeem gebouwd.

Het systeem werkt als volgt: iedereen kan zich aanmelden als affiliate, en na goedkeuring ontvang je een affiliate ID. Dit ID plak je in de URL. Wanneer iemand zich registreert via jouw URL wordt dit ID opgeslagen in de database. Wanneer er een jaarabonnement wordt afgesloten, ontvang je hiervan 15%. Ik heb ervoor gekozen om dit jaarlijks te herhalen. Wanneer iemand zich dus éénmaal geregistreerd heeft met jouw ID, en het jaar erna bestelt hij opnieuw een jaarabonnement, krijg je opnieuw 15%, zonder iets extra te moeten doen. Ik wil dit doen om meer mensen te stimuleren om affiliate te worden en mijn platform te promoten.

Ik heb echter nog een paar vragen omtrent dit systeem:

1. Ik heb een Belgische BTW-nummer, dus juridisch wil ik wel 100% in orde zijn. In een aparte manager kan elke affiliate de registraties zien + de uitbetalingen. Deze doe ik via bankoverschrijving. Maar nu is de vraag: moet ik hier ook een creditfactuur voor aanmaken? En hoe regel ik de uitbetalingen? Doe ik dit maandelijks, of enkel wanneer een affiliate partner dit aanvraagt? En hoe betaal ik particulieren uit? Mogen particulieren op deze manier bijverdienen?
  2. Kan er mij iemand een goede basis bezorgen ivm affiliate-voorwaarden die ik zeker moet gebruiken. Om mij bijvoorbeeld in te dekken bij misbruik etc…
  3. Het jaarabonnement kost 250 euro. Per jaarabonnement kan men dus 37,5 euro verdienen. Het gaan om een platform voor bedrijven om een service te bieden aan hun klanten. Het gaat om een branche waarbij er in Vlaanderen en Nederland in totaal zo’n 16.000 stuks van zijn. Het grote deel van deze bedrijven gebruikt nog geen gelijkaardige software als de mijne. Is dit een goede vijver om in te vissen voor affiliates?

TL;DR: ik wil starten als affiliate aanbieder. Wat moet ik zeker weten?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!

1 like

Wat je vooral moet weten is hoe je aan affiliates komt. Niet dat Daisycon of Tradetracker nou zoveel actie ondernemen op dat vlak, maar veel affiliates hebben wel meer vertrouwen in partijen waar ze toch al geld mee verdienen. Een nieuwe club, die een eigen systeem heeft, kan daar morgen mee stoppen. Of stiekem een op de drie leads overslaan. Of, als de uitbetalingen te hoog worden, zeggen dat een derde van de klanten zijn afgehaakt. Hoe win je dat vertrouwen?

Ik snap dat ik nu heel sceptisch klink, maar grotere affiliates hebben meestal al inkomsten en zitten niet te wachten op een nieuw systeem dat ze niet kennen.

1 like

Mee eens, ik heb zelf ook gemerkt hoe moeilijk het is met een eigen affiliate systeem.

Maar dan nog iets, als je een affiliate systeem hebt, dan wil het nog niet zeggen dat je goede partners krijgt die je gaan promoten. Ik heb een paar jaar zaken gedaan met Daisycon (jaren geleden) en dan moet je echt er aan werken om grote affiliates promotors mee te krijgen.

Bedankt voor de antwoorden Dirkjan en MisterDataFeed!

Inderdaad, het zoeken van goede affiliate partners gaat het moeilijkste zijn vrees ik. Ik ga sowieso proberen om het hier (als dat mag) te promoten, alsook op sitedeals. Maar dan pas enkel wanneer ik ook ga proberen via de Nederlandse markt. Voor de Belgische (Vlaamse) markt ga ik een paar mensen rechtstreeks aanspreken via Facebook of Instagram. Eventueel zet ik voor een paar mensen een hoger percentage (als ze een groot bereik hebben en veel invloed in de branche). Het is letterlijk alleen zorgen dat iemand zich registreert en daarna een abonnement afneemt. Je blijft ook bij elk bedrijf dat zich via jouw affiliate link registreert, een commissie ontvangen, jaar na jaar. Daarnaast is het een concept dat de komende jaren echt ingeburgerd gaat geraken (als het dat al niet een beetje is).

Het eigen systeem werkt prima, heb ik al uitgebreid getest in eigen beheer. Alleen vraag ik me bv. af of je ook (credit)facturen moet aanmaken etc als je een affiliate partner uitbetaalt. Het is op 1-2-3 ingebouwd in het systeem, ik zou gewoon graag weten hoe er zoiets juist moet uitzien.

Eén van de grootste nadelen voor affiliates, van eigen systemen, is dat we geen controle hebben. Daisycon als tussenpartij bijvoorbeeld, verdient ook aan de sales die goedgekeurd worden. Doen we dit rechtstreeks, wie zegt ons dan dat er eerlijk gekeurd en getracked wordt. En in hoeverre is jouw tracking even goed of zelfs beter dan een Daisycon?

Tip voor affiliates die rechtstreeks werken met partijen; blijf je ecpc berekenen. Dus wat levert een partij jou op. Kijk niet teveel naar afkeuringen, stijgingen of dalingen van vergoedingen etc, maar blijf rekenen wat ze jou opleveren en filter daar je promotiemateriaal op.