SubID's - Vergeet ze niet!

Een veelgemaakte fout die ik tegenkom bij (startende) affiliate marketeers is het niet toepassen van subid’s in hun linkmateriaal. Een subid geeft je de mogelijkheid om te zien waar de klik is gezet en wanneer. Bij elk affiliate netwerk kun je een subid meegeven aan jouw link (zowel tekstlinks als bannerlinks).

Zorg dat je in je subid’s duidelijke informatie zet, waardoor jij gemakkelijk kunt herleiden waar je deze link het geplaatst en waar de klik (en wellicht later lead of sale) dus vandaan komt. Zo weet jij straks goed welke pagina’s en welk promotiemateriaal het goed doen en welke wellicht minder.

Maak jij al gebruik van subid’s?

1 like

Goede tip Klaas. Ik maak nog een gebruik van subid’s. Gaat op de lijst om dit te implementeren.

1 like

Zeker doen, want je wil natuurlijk weten waar je sales vandaan komen. Vrij hoge prio!

dat doe ik inderdaad gelukkig wel en ben ik heel blij mee, ik weet nu precies waar ik aan moet werken (weinig sales) en wat wel werkt.

1 like

Helemaal mee eens, je krijgt van een affiliate partner 250 producten om te promoten, dus je promoot ze allemaal, maar uit eindelijk blijken er maar 5 echt te werken. Als je dat weet doormiddel van sub ID’s dan kan je de rest weg laten en je volledig focussen op die 5 en zo je winst maximaliseren.

Indien mogelijk maakt ik altijd gebruik van subids.

Wanneer ik een product promoot op mijn website op bijv. drie verschillende pagina’s, wil ik uiteindelijk wel kunnen meten welke pagina voor de beste conversie zorgt.

En zo weet ik ook aan welke pagina’s ik nog wat moet sleutelen om de conversie daar weer te kunnen verhogen.

Vergeet niet: Een conversie stijging van 1% naar 2% zorgt voor dubbel zoveel commissies.

1 like

Of welke pagina’s je moet weglaten. Ik kan me voorstellen dat als je te breed gaat het ten koste gaat van je SEO niche, en je dus dankzij de SUBID’s precies weet wat hard loopt en je juist daar meer op kan focussen.

Dit is nu net een puntje dat bij mij verwaterd is … direct een vraagje: hoe gaan jullie om met producten / diensten die jullie bijv. via PayPro of Plug& Pay promoten? PayPro lijkt niet altijd te werken, en plug & pay biedt geen optie om handmatig een subid toe te voegen.

Edit: kwam zojuist deze Wordpress plugin tegen. Je kunt hiermee automatisch subid’s tracken.

De subid’s die ik bij paypro gebruik, lijken gewoon allemaal te werken.

Wat betreft plug&pay, snap tot heden nog steeds niet waarom ze dit niet (nog) niet geimplementeerd hebben. Promoot hier een handjevol producten, waarvan merendeel op één website, maar dan is het niet echt meetwaar van waar de conversie vandaan komt.

Die plugin van internetviking ken ik en gebruik ik al best een tijdje. Werkt erg gemakkelijk als je bijv. veel gebruik maakt van feeds.

Ik moet bekennen dat ik hier nog geen gebruik van maak. Ik meet wel op welke pagina’s er op affiliate links geklikt wordt in Google Analytics maar mijn affiliate links zelf zijn statisch.

Waar geklikt wordt zou mooi kunnen met de URL van de pagina /t/subids-vergeet-ze-niet/58 voor deze pagina maar hoe kan je het beste de ‘wanneer’ tracken en wat kan je met deze informatie? Is dat dan d-m-Y of meet je ook het tijdstip?

Als je meerdere dingen track in subids hoe ga je dan om met de variabelen? Komma gescheiden in de parameter en dan later zelf weer loskoppelen?