Tips overname van een affiliate website?

Beste forumleden,

Ik heb een website op het oog die ik graag wil kopen. Ik zie hier nog veel groei in, zeker op gebied van affiliate marketing. Waarschijnlijk komen we ook wel uit op een mooie en schappelijke prijs.

Aangezien dit mijn eerste website is die ik koop (ik heb tot nu toe alleen maar zelf websites gemaakt), zou ik graag tips willen ontvangen over hoe ik dit zo goed mogelijk kan laten verlopen. Alle tips zijn welkom! (ook bijvoorbeeld hoe ik snel affiliate linkjes kan omzetten).

Alvast bedankt!

Lisette

Beste Lisette,

Allereerst is het handig om te weten of je de website zelf kunt verhuizen of dat je dit door de verkoper kunt laten doen en zo ja, of dit bij de verkoopprijs is inbegrepen.

Zodra de site op jouw naam en hosting staat kun je deze aanmelden bij het gewenste affiliatebedrijf en na goedkeuring bij de gewenste affiliateprogramma’s.

Wanneer je precies dezelfde links wilt plaatsen hoef je in principe enkel je affiliate ID te wijzigen maar voor de zekerheid zou ik de gehele nieuwe affiliatelink plaatsen.

Succes,

Kasper

1 like

Hoi Lisette,

Leuk je ook op dit forum tegen te komen! Ik denk dat het voor jou heel waardevol is om een goede waardebepaling te maken op basis van de inkomsten die de site momenteel maakt.

Weet je wat de site momenteel oplevert? En weet je ook voor hoelang die site dat al verdiend? Als je onzeker bent over het bedrag wat je betaald voor de site dan mag je me best een privé berichtje sturen en dan chatten we er even over.

Daarnaast is het goed om andere data te hebben zoals aantal website bezoekers etc.

Snel affiliate linkjes omzetten is natuurlijk een tool voor die je al hebt en waar je gebruik van maakt. Alleen als deze site daar niet gebruik van maakt dan moet je het handmatig over gaan zetten. Dat is met links in de lopende tekst soms best veel werk, maar wel interessant als het wat oplevert!

Succes!

1 like

Waar wil je precies tips over:
het onderhandelen?
contracten maken?
hosting overzetten?
content makkelijk aanpassen?

Je vraag is nu wel erg breed…

Bedankt Kasper. Verhuizing is niet bij de prijs inbegrepen. Goed dat je dit schrijft!

Ja uiteraard ga ik de linkjes ook in prijstabellen omzetten ;-). Daar valt nog veel winst te behalen. Bedankt voor de reactie!

Ja eigenlijk zijn alle tips welkom :-).

Als het puur om de aankoop gaat, kijk dan naar:

• Bezoekersaantallen
  • Omzet
  • Kosten
  • Tijdsinvestering

En dat per maand, van de afgelopen 3 - 6 maanden. Qua prijs kun je dan uitgaan van 20 - 40 x de maandelijkse omzet of winst.

Verder moet je natuurlijk ook kijken naar de standaard zaken als concurrentie, verbeterpunten van de site, backlinkprofiel (pbn of niet, eigen links of niet etc), maar dat weet je vast wel aangezien je zelf ook sites maakt.

Gaat het om een groot aankoopbedrag, kijk dan of je een bemiddelende tussenpartij kunt inschakelen.

Tot slot; staar je zelf niet blind op de site of de mogelijke winst die je kunt maken. Schakel daarom áltijd een paar extra ogen in, om blanco naar het geheel te kijken.