Topteksten halen uit de Wayback machine

Ik weet niet of het mag en hoe Google er mee omgaat.

maar in de Wayback machine staan miljarden niet meer gebruikte teksten van domeinen die al jaren niet meer actief zijn. Deze teksten, indien uniek kunnen een behoorlijke waarde hebben voor je affiliate website. De vraag is dus alleen, kan je er wat mee, behalve inspiratie opdoen? Op legaal vlak de vraag, behoren ze nog iemand toe, om juist niet meer? Stel ik koop een domainnaam die al jaren niet meer wordt gebruikt, ben ik dan ook automatisch eigenaar van de teksten die er 20 jaar geleden op stonden? Indien niet, hoe is het dan als ik een website koop die in de Wayback machine nog hele goede teksten heeft staan, maar nu niet meer op de website staan?

Alles wat geschreven is, is eigendom van de schrijver voor zover ik weet. Dus ook al doet men er niets mee, mag je het niet zo maar gebruiken. Maar ik kan je vertellen dat het wel zeker gebruikt wordt hier en daar. Aan jou de vraag of je het durft te gebruiken, ondanks de problemen die het kunnen veroorzaken…

Oke, dus ik koop een website, in the wayback machine staan oude teksten, maar daar ben ik dan geen eigenaar van als ik je goed begrijp. maar als ik een oude autokoop en ik vind na een jaar een envelop met 200 euro er in, is die dan ook niet van mij?

Heb me dit ook wel eens afgevraagd alleen durf ik me daar niet aan te wagen.

Wat betreft jouw voorbeeld @MisterDataFeed. Die 200 euro is verder nergens anders te vinden. Diezelfde 200 euro is en kan maar Ă©Ă©n keer uitgegeven worden.

Wat betreft de teksten uit wayback: Veel mensen kopen websites op voor de teksten en niet voor website zelf. Dus de kans dat deze teksten elders staan is natuurlijk aanwezig.

Dat is een interessante gedachte, zo had ik het nog niet bekeken.

Nee, dit mag natuurlijk niet. Ik snap niet waar jullie twijfel vandaan komt. Auteursrecht is auteursrecht en ik zou mijn vingers daar maar niet aan branden…

Overigens gelden in de VS bijvoorbeeld weer andere regels. Volgens mij mag content van bedrijfssites daar hergebruikt worden nadat het bedrijf in kwestie failliet is gegaan. Dit geldt dus alleen voor bedrijfssites en niet voor informatieve websites, blogs, etc.

Interessant om eens te onderzoeken, want daar liggen wel mogelijkheden.

1 like

Maar van wie is iets dat niet meer bestaat?

Een bedrijf gaat failliet, de website gaat offline en wordt afgeschreven, de domeinnaam wordt verkocht en gaat over naar een bedrijf in een andere richting. van wie zijn nu de teksten, volgens mij van niemand meer. Het auteurs recht is afgekocht door het bedrijf dat niet meer bestaat en later is de website afgeschreven en heeft dus geen waarde meer. Het nieuwe bedrijf heeft de domeinnaam gekocht en niet de website.

Ik weet het ook niet, maar de discussie is wel interessant lijkt me.

1 like

Voor wat betreft het afkopen/overnemen van auteursrecht: Het auteursrecht verdwijnt daarmee niet als een website offline gaat :wink: Dat zou betekenen dat niemand de eigenaar is van iets dat gemaakt is, wat natuurlijk niet kan… Er zijn uitzonderingen. Ik meen dat voor geschreven content geldt dat het auteursrecht automatisch komt te vervallen 80 jaar ná overlijden van de auteur.

Houd er rekening mee dat teksten misschien wel offline worden gehaald, maar na een paar maanden of een aantal jaren weer opnieuw worden gebruikt door de eigenaar. Je gebruikt nu een failliet bedrijf als voorbeeld. Maar dat zou betekenen dat je om teksten te kopiëren er zeker van moet zijn dat het auteursrecht is overgedragen aan deze partij (is natuurlijk vaak niet het geval). En dat de curator de content niet heeft verkocht.

Over auteursrecht in NL is eigenlijk weinig discussie mogelijk. Het is heel zwart/wit: Je mag iets gewoon niet gebruiken zonder toestemming van de eigenaar. En ja, soms is het lastig om te achterhalen wie nou de eigenaar is. En je weet nooit zeker of teksten voorgoed zijn verwijderd. Als dat wel het geval is, dan kan de eigenaar/auteur niets bewijzen en zou je deze kunnen gebruiken.

In de VS bijvoorbeeld ligt het allemaal weer een beetje anders. Maar ik zou er mijn vingers niet aan branden als je niet op de hoogte bent van de regels daar. Al wordt er op grote schaal gekopieerd weet ik.

1 like

Ik begrijp trouwens dat hier vragen over zijn hoor. Maar gratis teksten… Het is te mooi om waar te zijn :wink:

1 like