Volledig uitbesteden teksten schrijven? Of liever zelf de touwtjes in handen?

Kort geleden was er een discussie gaande over het uitbesteden van het schrijven van content. Hier heb ik een bijzondere ervaring in opgedaan waar ik graag jullie visie over lees en hoor. Dit werkt voor mij erg goed. Ook bij nieuwe projecten.

Mijn affiliate marketing business is gestart met een klein potje geld wat ik kon investeren in teksten. Te weinig om goede schrijvers van te kunnen betalen. Zoals iedereen meestal doet schrijft hij/zij eerst zelf teksten. Om eerlijk te zijn… ik ben echt geen schrijver en vind dit ook niet leuk.

Toen las ik het boek: “The 4 hour workweek” van Tim Ferris. Hierdoor werd ik geïnspireerd om het schrijven uit te besteden. Door een relatief laag en amateuristisch budget ben ik gelukkig wel de juiste mensen tegengekomen die op basis van een % wilden werken.

Door 2 jaar keihard te werken heb ik nu een volledig passief draaiende website.

Ik heb een schrijver met de titel: Head of SEO. Hij doet de KW research, schrijft content, reviseert content van andere schrijvers, plaatst het op de website, doet de linkbuilding, heeft toegang tot mijn Canva account om mooie afbeeldingen te kunnen plaatsen en heb ik recent geleerd gebruik te maken van de juiste affiliate tools die ik gebruik. Hij stuurt 2 andere schrijvers aan. Hij geeft hen de schrijfopdrachten, bepaald een strategie en reviseert dus ook die teksten.

Ik moet dus alleen nog zorgen voor uitbetaling en contact met mijn affiliate partners. Dit alles verdien ik er 40% aan. De meeste webshops hebben een winstmarge van 30 tot 35%… Met deze strategie heb ik dus een redelijk passief inkomen opgebouwd met een team die ervan overtuigd is meer te verdienen voor dezelfde investering in tijd. Ze werken allen 3 á 4 uur per week, wat voldoende is voor mooi resultaat. In mijn visie hoeven ze dus niet meer teksten te leveren als er meer geld binnen komt. In deze workflow worden er 2 á 3 teksten per week gepubliceerd.

Momenteel levert de website 400/500 per maand op en groeit het positief. De kans is dus dat mijn team nog meer dedicated wordt om harder te werken met mij om zelf ook meer te krijgen.

Nu ben ik op een punt gekomen dat ik alle schrijvers makkelijk per tekst kan betalen, maar toch houd ik liever deze strategie. Een gezellig schrijvers team is voor mij 100x waardevoller dan zelf alles organiseren en er mee bezig blijven houden. Het zijn vrienden voor het leven geworden, wat het ook nog eens super leuk maakt.

Hoe staan jullie hier tegen? Zelf investeren met eigen geld en alles zelf plaatsen of uitbesteden?

Mooie visie Jari. Ik denk dat er niet 1 werkwijze is die het beste is, dit is geheel afhankelijk van de situatie/persoon. Zo ben ik zelf Marketing Manager bij een Agency en besteed ik de technische SEO en het zoekwoordonderzoek liever niet uit omdat ik hier zelf dagelijks mee bezig ben. Wél denkt mijn tekstschrijver mee m.b.t. kansen.

Ik heb eerst alle pagina’s zelf geschreven, totdat de inkomsten boven de €300 was gestegen. Vanaf dat moment vond ik het behapbaar om te investeren in teksten en linkbuilding. Echter, hoe meer sites hoe minder tijd en hoe eerder ik zou beginnen met uitbesteden. Ook weet ik nu al snel genoeg wanneer iets wel of niet werkt en uitbesteden ook echt de juiste investering is.

Het klopt dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Zelf schrijf ik echt alles zelf en zit ruim over de 100.000 woorden en het gaat me nog steeds makkelijk af.
Maar dan moet ik zeggen, ik schrijf slechts over één onderwerp en niks anders. Dat maakt het makkelijker.

Ik kan me voorstellen dat als ik naar verschillende onderwerpen zou gaan, dat ook ik tekst schrijvers zou willen inhuren.