Wat is de beste indeling voor een product gerelateerde affiliate website?

Stel je weet alles over mint groene ventilators en daar wil je over graag schrijven. Leuke stukjes, super foto’s en natuurlijk een blog. De mensen overspoelen je website voor de handige tips en niet te vergeten je top tienlijstje van meest zuinige mint groene ventilators.

Heel leuk allemaal, maar waar plaats je nu de links, de banners en de producten, waar moeten ze staan en waar helemaal niet?

Je bedoelt hiermee dus de pagina indeling? Indien dat het geval is; zorg dat je altijd boven de zogeheten ‘fold’ of ‘vouw’ een aanbod/advertentie hebt staan. Velen lezen niet door en willen gelijk kunnen doorklikken naar een adverteerder.

Wat verder werkt is het gebruik maken van overzichten waarin men duidelijk de voor- en nadelen kan zijn (bijv. betere kwaliteit, andere prijs etc).

Tot slot; blijven testen. Wat op de ene site werkt, hoeft niet op de andere site te werken. Dit kan zelfs per pagina verschillend zijn. Ik test erg veel en heb door dit soort aanpassingen sites van 500 euro pm naar 1500 euro pm gebracht,. Puur door wat ‘rotte appels’ er tussenuit te halen, bepaalde adverteerders meer naar boven te zetten, andere kleuren toe te passen en de omliggende teksten te herschikken/herschrijven.

Kijk jij dan ook naar wat de meest gebruikte scherm resoluties zijn? Op die manier weet je de fold van de meeste mensen.

Waar ik vooral naar kijk is mobiel vs desktop. Mobiele gebruikers krijg je meer en meer (veel sites hebben al meer mobiele traffic dan desktop traffic). Op een mobiel krijg je dus eerder een ‘fold’ dan op een pc/desktop/laptop.

Dus zeg je eigenlijk, eerst de advertenties, dan de content?

Ook dit zul je simpelweg moeten testen. Bij het ene onderwerp/website/branche kun je idd beter gelijk je affiliate links tonen, bij andere onderwerpen moet je de bezoeker eerst informeren. Ook hierbij is de intentie achter de zoekterm belangrijk.

Kan je daar een voorbeeld van geven?

Nee, want dit is ook zo’n onderwerp wat je gewoon moet gaan testen. Even een simpele A/B test levert je snel genoeg data op waardoor je kunt zien of dit nodig is of niet. Want kan nu wel zeggen; ja in branche X merk ik dat het werkt. Maar dan krijg je anderen die dit simpelweg ook gaan doen, zonder te testen en klagen dat het niet werkt.

Mijn advies: test het!

Na hoeveel tijd bekijk je de resultaten van het A/B testen?

Dat is erg lastig, hoe secuur wil je de data hebben. Des te meer info je hebt, des te beter je beslissing kan zijn.

1 like