Wat wil jij VS wat wil de klant

Het is iets waarmee ik zelf ook wel eens worstel, je eigen verhaal vs de beleving en wensen van een klant.

Vaak hebben we de natuurlijk neiging om aan over-selling te doen, de klant te overladen met informatie die eigenlijk te veel van het goede is. Veel klanten weten eigenlijk wat ze zoeken, en geef je dan te veel informatie voor dat ze tot de koop overgaan, dan kunnen ze zelfs afhaken.

Voorbeeld toen ik 18 was wilde ik een MTB gaan kopen. Zonder internet, 5 tijdschriften gehaald en ik ben gaan lezen. Voor die tijdschriften had ik een mooie rode gezien met 18 versnellingen. Mijn budget was 500 gulden en dat zou genoeg moeten zijn. Ik had gewoon naar de winkel moeten gaan, me een beetje laten toe babbelen door de verkoper en dan tot de koop moeten overgaan. Echter des te meer ik las, des temeer geld had ik nodig omdat ik de foutjes begon te zien.

Resultaat, die MTB is er nooit gekomen, omdat geen enkele goed genoeg voor me was.

Nu de vraag, hoe kunnen we deze ervaring, die je misschien zelf ook wel herkent terug plaatsen naar IM? Immers Content is King en je wilt voor je SEO toch ook wat doen. Maar ja SEO laat de klant niet op de koop button klikken.

Daarom is het heel goed die afweging te maken, wat wil jij vertellen? VS Wat wil de klant nu eigenlijk?

Zelf denk ik dat je de potentiele klant zo snel mogelijk naar je affiliate partner moet laten gaan, als hij dat wil. En pas met extra info moet komen als die daad werkelijk daar naar zoekt.

Dus stel, ik google naar een bepaalde MTB. Zorg dan dat ik op een pagina kom met direct aan de top een korte uitleg en waar te koop, plus daaronder een button met meer info, waarbij je meer verteld over de fiets. Echter de koop button moet eigenlijk altijd in beeld blijven. Maak die button het meest aantrekkelijk en vergeet niet dat hij moet openen in een nieuwe tap. Zodat de klant nogmaals kan klikken op een andere button.

Mee eens? Of totale onzin?

ligt aan de zoekterm en de user intent van die zoekterm.

Zeker herkenbaar. Wij schrijven veel teksten over software of andere diensten waarin we altijd de Call-To-Action onderaan de tekst plaatsten. Ik ging er simpel vanuit dat de bezoeker de hele tekst wilde lezen.

Na advies van een internetmarketeer zetten we diezelfde CTA nu soms 2-3x in de tekst en telkens blijkt de eerste CTA de hoogste clickthrough te hebben, en de CTA onderaan de pagina het minst.

Ik probeer ook op meerdere punten een CTA toe te voegen. Soms hoeft de klant niet alles te lezen. Zeker niet als je inleiding al goed is.
Bij onze de beste … artikelen zetten we de drie beste bovenaan met daaronder een CTA. Pas daarna gaan we ze stuk voor stuk behandelen, ook weer per product eindigen met een CTA.

Dat vind ik zo herkenbaar, vooral als je denkt een goed verhaal te hebben geschreven, dan wil je het delen. Echter willen mensen vooral korte snelle info en dan daarop beslissen, raar maar waar.