Webite bezoek is er conversie te weinig

Toch eens even kijken hoe jullie dit zien. Mijn website trekt om en nabij de 100 unieke bezoekers per dag. Men vindt wat hij zoekt en is daarna weer weg, zonder dat ik daar dan aan verdien. Mijn bezoekers kunnen een opzegbrief maken (betaald) daar verdien ik wat aan. Verder staat er wat Adsense op (levert geen drol op…) en wat affiliate linkjes (ook die doen al een jaar helemaal niets…). Enige wat dus wel wat oplevert zijn de opzegbrieven.

De website is opzeggenoverstappen punt nl en is goed vindbaar. Ik vind het ontwerp zo-zo maar goed zolang er weinig tot geen inkomsten zijn kan ik daar dus ook geen geld insteken.

Hebben jullie suggesties hoe ik meer omzet kan halen uit mijn bezoekers?

Men komt dus op jouw site om iets op te zeggen. Als men iets opzegt betekent dit vaak dat men iets anders, vaak goedkopers, er voor in de plaats zoekt. Kan je op dat vlak niet iets aanbieden?
Daisycon heeft vergelijkers, kan je deze toevoegen op je site?

Dank voor je bericht. Dat was in eerste instantie ook mijn idee, alleen men komt om iets op te zeggen. Vindt wat ze willen en zijn weer weg. Ik ga er vanuit dat de vergelijking dan dus al is gedaan en men al weet wat men wil. De vergelijkers hebben daar in het verleden helaas geen verandering in gebracht… Vandaar ook mijn vraag aan de community, zie ik iets over het hoofd?

Je zou in een “exit intent” of andere vorm van popup of banner je opzegbrief kunnen promoten, liefst aangepast op de landingspagina/categorie. Ik denk dat een CTA hiervoor je ook meer oplevert dan een generieke bol.com boekenbanner. Je sidebar zou je dan ook sticky in beeld kunnen houden zodat de banner altijd in zicht is. Agressief, maar wel effectief om meer opzegbrieven te verkopen.

Voor Adsense krijg je inderdaad te weinig verkeer. Voor andere inkomstenbronnen zou ik proberen of je wat kan meeliften op de intentie zoals Danielle ook zegt. Niet direct een prijsvergelijker maar iemand die zoekt naar “ziggo opzeggen” wil je misschien wel z’n emailadres geven in ruil voor een whitepaper over “10 dingen waar je op moet letten voordat je een abonnement afsluit” (of iets dergelijks). Het is inderdaad lastig om verdere waarde voor je bezoeker toe te voegen maar ze informeren en helpen aan nieuwe aanbieders zou een logische vervolgstap zijn.

Het probleem ligt inderdaad bij de intentie achter de zoektermen, dus waarom typt men deze termen in. Als ik kijk naar waar jouw site op scoort, zie ik dat het inderdaad écht puur en alleen gaat om het opzeggen van bepaalde abonnementen.

Daarom is het ook niet vreemd dat Adsense (met dusdanig weinig bezoekers, met wél een duidelijk doel) niet veel oplevert, net als de affiliate linkjes. En dat de opzegbrief wél omzet draait.

Probeer dan ook meer te focussen op hetgeen wel geld oplevert. Gooi Adsense er eens af, aangezien dat niets oplevert, en in de plaats daarvan richt je die ruimte in op de ‘opzegbrief aanvragen’.

Je begrijpt dat de intentie achter de termen erg belangrijk is, wil je er omzet mee draaien. Het opzeggen van een abonnement is vooral een informatie-item en men zal dus ook simpelweg op zoek zijn naar informatie hoe ze het abonnement kunnen opzeggen en meer niet. Dat is dus een flink nadeel van de niche waarin je zit.

Dank voor het meedenken allen. Ik ben blij dat ik het juiste heb gezien in de analyse van de bezoekers en dus niets over het hoofd gezien heb. Ik ga nog eens nadenken over het verwijderen van de Adsense en hier meer aandacht te vragen voor de opzegbrief.

1 like

Laat ons even weten hoe het gegaan is en welke veranderingen je hebt doorgevoerd met evt welk resultaat. Altijd interessant om te delen!

Ja zal ik doen, leuk! Fijn dat er zo meegedacht wordt.
Inmiddels de Adsense verwijderd en in de rechter zijbalk alle affiliate en Adsense ook verwijderd.

1 like

We zijn onderhand drie weken verder, merk je al een verschil?

Ja evenveel opzegbrieven en helaas geen Adsense inkomsten meer. Al waren het centen per dag, nu dus in totaal minder inkomsten… Gelukkig kan ik blog artikelen verkopen. Dat levert dan in ieder geval nog iets op.

Zonde om te horen, maar nu weet je in ieder geval dat dat dus geen verschil maakt. Ga je verder nog testen of ‘laat je het hierbij’?

Ik blijf testen :wink: zal toch een keer vinden wat aansluit bij t bezoek?