Wisselen van hosting

Mijn affiliate site loopt en groeit hard, maar ik loop steeds meer tegen de laadtijd van de website aan. Ik heb het idee dat het een combinatie is van mijn pagebuilder (ColibriWP) en hosting partij (Strato…). Wisselen van pagebuilder wil ik liever niet aan beginnen, gezien de vele topposities die ik niet wil kwijtraken. Qua hosting maak ik gebruik van STRATO WordPress Hosting Basic t.w.v. €5 per maand. Ik heb daar een opslagruimte van 14,6GB, waar ik al bijna aan zit.

Los van de laadtijd die ik zelf ervaar, geeft de pagespeed tool van Google metrics van gemiddeld 58 op mobiel en 89 op desktop. Nu staat Strato niet super goed aangeschreven, en zie ik vaak andere partijen voorbij komen. Mijn vragen:

• Raden jullie het aan over te stappen, of de hosting bij Strato uit te breiden?
  • Welke hosting partij raden jullie aan en staat bekend om het verbeteren van de snelheid?
  • Is het overstappen van hosting vrij eenvoudig te regelen, zonder té veel technische kennis?

Ik ben benieuwd!

Tja, moeilijk te zeggen en iedereen zal wat anders adviseren.
Mijn advies:

• Wissel van hosting, ik heb hele goeie ervaringen met Savii (ja, affiliate link :wink: )
  • De meeste hosting partijen regelen de overstap voor je, bij Savii kun je eerst een trail aanvragen om zo de huidige hosting te vergelijken met die van hun.
  • ik zat ook eerst bij een goedkope hosting, ben wel blij dat ik over gestapt ben, als kost het wel wat meer.
  • Voorheen had ik ook last dat de site trager werd, volgens mij doordat er veel meer website op 1 server zitten.
  • verbeteren van de snelheid bij hosting is 1, maar template en plugins is 2…
1 like

Ik ben zelf 15 jaar geleden weg gerend bij Strato, nadat ik een huilende tech medewerker aan de lijn had die mij in gebrekkig Engels vertelde dat hij het allemaal niet meer aan kon. Na 15 jaar kan ik dus niets over het huidige Strato zeggen, alleen dat ze bij mij niet hoog op mijn lijstje staan.

1 like

Ik betaal zelf zo’n 500 euro per maand (voor 2 servers dus iets meer dan een site) maar ik heb ook sites van 5 euro STRATO gehad en de verschillen in snelheid daarvan waren, als ik heel eerlijk ben, eigenlijk bijzonder klein. Overstappen om snelheid is meestal niet nodig.

Strato staat niet bekend om flitsendsnelle hosting, zeker niet bij de shared pakketjes, maar is ook zelden het probleem. Sitespeed behaal je meestal uit betere code. Maakt je site al gebruikt van caching, lazy loading, comprimeren van bestanden, gzip, httpd2, en al die andere zaken die je zelf kunt fixen?

Begrijp ik hier dat je met je content afhankelijk bent van een plugin? Dat lijkt me niet ideaal.

14GB voor een website? Dan kan hier het probleem wel eens liggen. Wat heb je er allemaal op staan? Dat is echt enorm veel hoor! Zelfs mensen met de beste internetverbinding halen niet zomaar 1GB binnen als ze een site bezoeken, dus waar heb je dit voor nodig? Heb je allemaal fancy instructie-videos van een uur?

Dit is een code-score en staat dus los van je host of werkelijke laadtijd. Met STRATO is het prima mogelijk om een score van 100 te behalen (en toch een trage site te hebben).

• Ik zou nog niet overstappen want ik denk niet dat het je iets brengt. Loop eerst eens de tips na die je kunt vinden voor code. https://gtmetrix.com/ vind ik wel fijn maar de Sitespeed-tester van Google, op basis van Lighthouse, is ook prima. Make the Web Faster  |  Google Developers
  • Vrijwel elke host kan een snelle laadtijd realiseren. Ook STRATO, alleen niet via de shared hosting van 5 euro per maand. Daarnaast heb je vaak andere wensen. Zelf wil ik bijvoorbeeld mijn host kunnen bellen en dan vallen bekende partijen als TransIP al af.
  • Overstappen is altijd vervelend, zeker als je geen idee hebt wat je doet. Zo kan een andere PHP-versie of database (mariaDB vs MySQL) al verschil maken. Maar ook of een host ssh-toegang ondersteunt. Of actief botverkeer beperkt (Fail2Ban-afstellingen) kunnen veel invloed hebben op de snelheid van een WordPress-site. En daar kom je pas achter als de site draait.

Zoals hierboven al hele goede tips werden gegeven, denk ik dat je inderdaad moet starten met: 14gb voor een site?

Haal je tool eens door gtmetrix en kijk waar de vertraging/laadtijd in zit. Mijn gok is dat je enorm grote plaatjes gebruikt of video’s zelf host.

Je mag mij ook altijd even mailen op info@klaaskoopman.nl, als je wil dat ik even snel meekijk, zonder dat je de site en public wil vermelden.

Dank voor al jullie antwoorden en input, zeer nuttig! Ik ga het komende week uitgebreid doornemen en analyseren.